21 June 2009

aku dipinang orang?

pada hari itu,rumah ku telah didatangi oleh beberapa org tetamu yang tidak di kenali..masing2 memakai pakaian yang sopan..yang perempuan ayu memakai baju kurung..yang lelaki ada yang berbaju melayu dan ada yang berkemeja kemas..ibu ku menyuruh ku pergi ke dapur untuk membuat air dan juadah yang boleh dihidangkan kepada tetamu...aku melihat mereka membincangkan sesuatu bersama ibu ku..tetapi aku tidak mendengar butir bicara mereka..

beberapa ketika..ibuku memanggil ku...dengan sopan dan penuh keayuan,aku menghampiri ibu..dan bertanya kan ibu

aku : ade ape ibu?
ibu aku : tetamu kite ni datang dr tutt...diorng dtg ni bawak hajat
aku :hajat?hajat ape?
akak A : camni ima...akak datang ni nk meminang ima untuk suami akak..sudi tak ima terima pinangan akak untuk suami akak?
aku : (dalam hati)..what?pinang untuk suami?hilang akal ke ape?apesal akak ni baik sgt?

aku hanya terdiam..terkejut mungkin..akak yang baik hati tu menyambung lagi..

akak A : xpelah..ima pk la dulu...suami akak ni nk sangat beristerikan ima..kalau ima sudi terima,besar hati lah akak terima ima sebagai madu akak

huh..terberenti jap jantung aku..baiknye akak ni....betul2 ikhlas ke ape...tetapi aku hanya mampu berkata2 di dalam hati..mulutku seakan2 terkunci...kenapa aku tidak mampu bersuara..

akak A : ima pk la dalam masa seminggu ni..nnt seminggu lagi akak dtg lg bertanyakan jawapan dari ima

aku : baiklah kak

hah?itu je yg aku mampu jawab?

seminggu berlalu....aku didatangi lagi tetamu yang tidak diundang itu

akak A : macamane ima?da habis pk?suami akak ni seorg yang baik hati..bertanggungjawab..dan seorang yang adil..akak tak kisah klu kita berkongsi kasih..kite boleh bersama2 menjaganya kelak

huuuhh...baiknye akak nih...ade lagi rupenya isteri yang sanggup dimadukan dan boleh memilihkan isteri kedua untuk suami..kagum aku...

aku menarik nafas panjang2..dan dengan tenang aku menjawab

aku : akak..saya hargai kebaikan akak tu..inilah pertama kali saya berjumpa dengan isteri yang sanggup berkongsi kasih suami dgn perempuan lain..saya sangat kagum dengan akak..tapi,saya terpaksa menolak hajat akak tu..sbb saya mmg tidak mahu bersuamikan suami orang..mungkin akak tak kisah untuk berkongsi kasih..tp saya tidak mampu..jadi saya nk mintak maaf dengan akak..saya terpaksa menolak hajat akak tu...

akak A : apa??tergamak ko menolak?nah amik ko!!DUSH2...

bibir ku terasa sakit..ku raba bibirku..berdarah...huh..apehal akak nih?gile ke ape?aku xnk kawen ngn laki die apesal aku lak kene tumbuk..isk...

DUSH!!!

kepala ku berpinar...hidung ku terasa sakit....


DUSH lg sekali...kali ini mata aku pula terasa sakit...aku terkulai layu tanpa ada sesiapa yang menolong...aku kehairanan..kenapa sampai begini skali?apa salah aku?kepalaku sakit dan aku hanya nampak kegelapan..dan aku pengsan..

beberapa minit kemudian aku tersedar..aku memegang mataku,bibir ku,hidung ku...semuanya masih dalam keadaan elok..tiada darah...dan aku kini berada di bilik ku..di atas katil ku...

ohh rupa2 nya aku bermimpi...fuhhh

4 comments:

mamasherry said...

aiyoo... mana tau nak jadik betul? kekkeke...

SuKun said...

huhu...mintak2 dijauhkan...marah kang mak nnt.kene mintak restu tu..huhu

StingRay said...

dasat jugak ko ni.

ha ha ha

SuKun said...

apenye yg dasat stingRay?