20 June 2009

kenape saya perlukan kereta saya

herm..tajuk cam tajuk karangan budak darjah 1 kan..teringt zaman2 sekolah dulu..hhehe

pejam celik pejam celik dah 2 tahun da aku ade lesen kereta..dan semalam aku br tuka lesen P aku kepada lesen full. ms drive pas dapat lesen full tu terasa sesuatu perasaan yang luar biasa..haha..mungkin disebabkan tempoh percubaan telah tamat..da xde da marit2 tu (yeke?aku lupe la pasal merit tu camne).

pejam celik pejam celik gak, rupe2nye dah setahun lebih aku mempunyai kereta sndiri yg aku dpt dengan hasil titik peluh sendiri.huh..bangganye..wpun hutang piutang aku makin byk,tp aku tak kisah sebab kereta aku tu byk jasanya..

dengan ade kereta aku tak payah nk susahkan orang lain klu nk pegi mana2..aku plak jenis tak suke menunggu dan ditunggu..tak payah nk susahkan diri utk naik public transport yang perkhidmatannya kadang2 camharam..zaman skang ni aku rs cam berkereta adalah satu keperluan (tp pada org yang tak segan nk tumpang2 org dan rela menunggu public transport berejam2 mungkin rs tidak berkereta tu suatu penjimatan).

dengan ada transport sendiri ni aku rs aku dpt hidup berdikari..tak bergantung pada org..walaupun gaji aku ckup2 makan,tp hidup aku cam bebas..ble nk shoping,bleh shoping smpai penuh bonet tanpa memikirkan perasaan tuan kereta apabila bonet penuh dengan barang org lain,ble jiwe kacau,bleh drive tanpa tujuan sambil mendengar radio,ble tensen,bleh drive laju2 sampai rs puas(kdg2 je aku buat yang nih).ble lapar boleh pegi ke kedai makan berhampiran..bleh slalu tolong org dan mengurangkan kite menerima bantuan org (tangan yang memberi lebih baik dr tangan yang menerima..cheewahh)

tapi bile berkereta ni byk bende yang kene korbankan..hidup mungkin tak berapa mewah..tak bleh nk shoping2 sakan melainkan anda ade kad magik(owh aku sudah ada kad itu tp rsnya kad itu telah membunuhku..tak lama lagi aku bunuh kad tu plak)..sebulan mungkin kena spend dlm 3ratus utk bg minum kete..ckup 3 bulan kene pegi service..klu ada problem byk lah spare part yang kene tuka..genap setaun kene byr road tax dan insurance plak..separuh dari gaji hanya untuk kereta..blum lg bil2 dan hutang2 yang perlu dibayar..mmg kadang2 budget bulanan aku smpai -ve..huhu..mana nk korek duit?tp stakat ni alhamdulillah aku xde la ujung bulan sesak sampai xde duit nk makan atau smpai pinjam duit org (aku pun xtau cane ade duit lebih pdhal ble wat budget sume -ve..pastu overhead sume dpt byr)..kadang2 ade duit lebih utk bg pinjam org lg..pelik2..hehe..

dengan ada kereta gak byk benda yang membahagiakan bleh dilakukan..contohnya membawa anak-anak sedara bersiar2,membawa mereka ke kedai (kanak2 mmg suka berjalan2 menaiki kereta bukan?)melihat kanak2 gembira adalah sesuatu yang sgt membahagiakan.selain tu aku dpt membawa mak aku berjalan2 juga..aku boleh bawak mak aku ke mana mak aku nk..yelah..mak aku single mother yang tak tau membawa kereta atau motor..kalau aku tak dapat nk bwk mak aku mungkin mak aku terdetik kat hati die "klu arwah suami ada lagi mungkin tak macam ni"..huhu..tidak....tidak..tidak..jgn lah terdetik kat ati mak camtu.seorang anak takkan biakan ibu bapa dalam kesusahan kan?

berkereta juga memudahkan aku untuk slalu pulang ke kampung..dulu sblm aku berkereta,perjalanan ke kampung macam sesuatu yg amat memenatkan..yelah..dr umah naik teksi utk pg stesen komuter..dr komuter tuka ke star LRT utk smpai ke puduraya..kat puduraya bersesak2 plak utk cari tiket..ble da dpt tket naik bas menuju ke kampung..dah smpai hentian bas,pegi cari bas mini plak yang msuk ke kawasan kg aku tu..cube kire brape public transport yang aku kene naik utk 1 perjalanan balik ke kampung..huhu..

ble ade kereta,aku bleh blk kg dengan mengambil ms hanya 2 jam setengah..nk blk setiap minggu pun xpe..(tp duit xde).pastu dr kg,tau2 je lah mak mesti nk bwkkan macam2 benda..pisang lah,sayur2 lah,nasi lemak lah..(sebenarnya aku yang nk bwk)klu musim buah mmg penuh lah satu kereta..sumbat lah mana yang bleh sumbat.tp aku tak kisah..aku rs tu pun sesuatu yang sangat membahagiakan..sbb ms aku naik bas,nk bwk bnyk benda tp xleh sbb tak ckup tgn nk bwk..tensen je rs.

kerja aku pun memerlukan aku berkereta..kadang2 aku perlu berjumpa client dan menghadiri miting(klu company aku ade kereta dan driver mungkin bleh bertahan lg.hehe)

so,kenape saya perlukan kereta saya?sbb saya memang memerlukannya..hehehehe




No comments:

Post a Comment